Followers

Jun 29, 2011

Kenapa 'Love At The First Sight' Berlaku ?

Posted by MohdHaz on 8:41 PM

Tak semua orang percaya pd  "cinta pada pandangan pertama"... Sbb ramai yang anggap ianya berlaku dalam beberapa saat jerr... 

Namun tak sedikit pula orang yang berani mengatakan bahawa pasangannya waktu nie merupakan cintanya pda pertama kali berjumpa...

Persoalannye ialah....cewwahhhh... 
Mengapa kita boleh jatuh cinta begitu cepat pada seseorang?

Menurut Dr Helen Fisher, seorang ahli antropologi dari Columbia University New York City, ia adalah berkaitan dengan rasa tertarik yang begitu cepat terjadi,  dan tak jauh beza dengan sifat tertarik secara pantas yang terjadi pada binatang. 

Para pengkaji telah merakam sifat tertarik secara pantas ini pada ratusan spesies haiwan. Dari orangutan, babon, memerang, anjing eskimo, dan banyak lagi. Gajah contohnya, melakukan gerakan-gerakan seperti melambai-lambaikan telinganya, atau mengangkat belalainya tinggi-tinggi, ketika melihat lawan jenis jantinanya....
Menurut Fisher, manusia mewarisi urutan atau sifat ini sehingga terjadinya gejala suke pda pandangan pertama, atau yang kita kenal dengan love at first sight tuee...

Pada manusia, pertemuan pertama memang sangat penting, apakah pertemuan seterusnya akan terjadi lagi atau tidak menjadi persoalan... Tanpa mengetahui siapa si dia yang sebenarnya, kita cenderung akan bergantung pada persepsi pertama jerr. 

Berdasarkan satu informasi ini, kita lalu membentuk pandangan yang kuat mengenai si dia yang baru kita temui, umumnya dalam masa tiga minit  pertama saja.


Siapa yang jatuh cinta lebih cepat?


Kecenderungannya, lelaki jatuh cinta lebih cepat daripada wanita... Tetapi kita boleh jer bercakap  dengan seseorang yang baru kita kenal, dan segera merasakan chemistry atau keserasian. 

Penulis buku Why We Love ini juga mengatakan, kita akan tahu apakah hasrat kita adalah cinta atau nafsu, hanya dengan menjawab pertanyaan sederhana: "Berapa kali dalam sehari anda memikirkannya?" Sebab, cinta romantis akan menjadi obses. 

Hal itu boleh terjadi dalam sekejap, tetapi ketika itu terjadi, anda tidak boleh berhenti memikirkannya. Hasrat yang tiba-tiba muncul  nie  kadang-kadang boleh berlangsung dalam beberapa tahun.


Kesimpulannya, perasaan akan hasrat romantis yang pantas ini boleh jerr berlaku dalam saat-saat pertama anda menatap seseorang yang memenuhi konsep pada pandangan anda mengenai pasangan yang sempurna. Saat itu anda mengalami love at first sight.

4 comments:

love at first sight: dari mata turun ke hati...^^

hehe... =)
itula namanye cinta adalah anugerah ;p

hurm...
pernah berlaku..memang sekejap sangat trasa...
time tu rasa dunia ana yg punya..
hihihi

peace

@ dang : heehhe..amboiii..tpi best kn... =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site