Followers

Jun 9, 2011

Kebaikan Menangis

Posted by MohdHaz on 12:15 AM

sape kate menagis takde faedah? menangis dlm wktu yg lama mmng boleh buat mata kite merah n bengkak kan ?? Tapi jangan salah, menangis dan mengeluarkan air mata ternyata boleh jdi ubat ajaib yang berguna bagi kesihatan tubuh dan fikiran. Apa saja?

ok jom green bwak korang smua tgok pe yg bestnye lepas kite menangis...
hehe

1. Membantu penglihatan
Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cairan yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.


2. Membunuh bakteria
Tak perlu la kot eyemore lgi..hehe, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria. Di dalam air mata terkandung cairan yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer,  tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandungi bakteria, hanya dalam 5 minit... =)


3. Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis boleh menurunkan tahap kekecewaan karena dengan menangis, mood seseorang akan naikt kembali. Air mata yang dihasilkan dari tipe menangis kerana emosi mengandungi 24 peratus protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.


4. Mengeluarkan racun
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan menemui bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis karena emosi ternyata mengandungi racun.

Tapi jangan salah sangka ok, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkannya melalui mata kite..hebat bukn ?


5. Mengurangi stress
Bagaimana menangis boleh mengurangkan stress? Air mata mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.

Selain menurunkan tahap stres, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.


6. Melancarkan komunikasi
Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga boleh membantu seseorang meningkatkan komunikasi iterpersonalnya. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan kawan-kawannya atau seseorang yang boleh memberikan sokongan, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosialisasi.


7. Melegakan perasaan
Semua orang rasanya boleh rasa nie kan. Meskipun Anda dilanda berbagai macam masalah dan ujian, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega.

Setelah menangis, sistem otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega.


so, jom korang keluarkanlah masalah di fikiranmu dgn cara menangis, jangan dipendam ok..wlaupun dgn menangis kita tak leh dpt selesaikan masalah..tapi kita dpt 7 kebaikan taw!!! hehe...

7 comments:

tp kan lepas menangis pastu mesti rase nak tido.. knp ye?

sbb kn wktu menangis mmng byk tenage kite gunakan..
ye la..menangis nie bkn melibtkn fizikal jer tpi emosi gak =)

so lpas menangs kite msti rase penat n nk tido kn..huhu

klu ada org menangis biarkan jak...pandai juga berhenti tu klu dah penat.......coz dah hbis tenaga..hehe

dl ade penah dgr kalo ari2 n selalu sgt nangis mata cpt rosak...ye ke?

NoiY : yup2..betul tue =)

teratai : menangis nie ade pro n kontranye..hehe...mngkn gak kalau dh asyk nk nangis jer leh sbbkn mata rosak..sbb mata asyk bekerje jer..sian kt mate =)

wuhuhuhu~ nak nngs ari2 la..:P

wekndy : law cm tue..anda dpt 7 kebaikan tiap2 hari..haha =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site