Followers

Apr 30, 2011

Sarah Burton reka gaun Kate

Posted by MohdHaz on 12:22 PM

LONDON: Gaun pengantin berenda dan berwarna putih gading yang dipakai Kate Middleton direka oleh pengarah kreatif butik fesyen Alexander McQueen, Sarah Burton.


Kate sambil tersenyum memasuki Gereja Westminster Abbey untuk bersama dengan Putera William, manakala pegawai istana mengesahkan spekulasi bahawa Sarah yang mereka gaun pengantinnya. Sebelum ini, mereka enggan mendedahkan walaupun sedikit maklumat mengenainya.

“Kate inginkan gaun pengantinnya mempunyai ciri kombinasi tradisional dan moden dengan hasil artistik yang menjadi karakter rekaan Alexander McQueen,” kata pegawai itu dalam satu kenyataan. “Kate bekerjasama dengan Sarah ketika menghasilkan rekaan gaun pengantin itu,” katanya lagi.




Menurut pegawai itu, gaun berkenaan diperbuat daripada kain satin putih gading yang berukuran 2.7 meter serta lengan berenda yang mempamerkan mutu kesenian Inggeris. Pengantin perempuan juga memakai mahkota yang dipinjamkan oleh Ratu Elizabeth.

Sarah menjadi pengarah kreatif di butik McQueen selepas pereka fesyen itu membunuh diri pada Februari 2010. Dia sudah bekerja dengan McQueen selama 14 tahun. Sarah, 36, sudah sekian lama dikatakan orang yang bertanggung jawab untuk mereka pakaian pengantin itu.


Elizabeth Emanuel yang mereka gaun perkahwinan ibu William, Diana pada 1981 bersama-sama dengan suaminya David masih diminta menghasilkan pakaian serupa hingga kini.





“Seperti yang berlaku pada 1981, akan ada orang yang melihat Kate berjalan dengan gaun itu bersama-sama buku lakaran mereka. Sementara tukang jahit sudah bersedia, hanya menanti lakaran berkenaan. Esok, anda akan melihat fesyen gaun Kate di kedai,” kata Elizabeth.- AFP

sumber : hmetro.com.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site