Followers

Apr 26, 2011

Liwat II: Pendakwaan Hujah Anwar adalah ‘Lelaki Y’

Posted by MohdHaz on 1:31 AM

KUALA LUMPUR: Pihak pendakwaan pada Isnin, menghujahkan bahawa profil asid deoksiribonukleik (DNA) DNA ‘Lelaki Y’ yang diambil dari bahagian dubur Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah sepadan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Sampel DNA Anwar diperoleh dari tuala Good Morning, berus gigi dan botol air mineral yang diambil dari dalam lokap yang pernah dihuni oleh Ketua Pembangkang tersebut.
Pada prosiding pagi Isnin, barisan pembelaan Anwar mendakwa bahawa Mohd Saiful Bukhari yang mendakwa dirinya diliwat berbohong semasa memberi keterangan di mahkamah.
Tuduhan tersebut dibuat semasa barisan pembelaan itu mendesak agar Mahkamah Tinggi di sini menbebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat Mohd Saiful Bukhari, yang merupakan bekas pembantunya.
Anwar didakwa melakukan kesalahan tersebut pada antara pukul 3.01 dan 4.30 petang, 26 Jun 2008 di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara, dekat sini.
Pihak pendakwaan menutup kes mereka pada bulan lalu selepas selesai memanggil semua 27 saksi dan mahkamah akan memutuskan sama ada Ahli Parlimen Permatang Pauh tersebut akan dibebaskan atau diarahkan untuk membela diri atas pertuduhan tersebut.
Peguam Karpal Singh yang mengetuai barisan pembelaan menghujahkan bahawa, individu yang menuduh Anwar gagal untuk memberikan keterangan bahawa anak guamnya telah memaksa dia untuk melakukan hubungan seksual.
Karpla berkata, Mohd Saiful yang berusia 25 tahun adalah ‘seorang lelaki yang muda dan cukup kuat untuk menolak Anwar di bilik tidur, tetapi dia tidak berbuat demikian’.
Selain itu, barisan pembelaan juga menghujahkan bahawa Anwar sedang mengadakan perjumpaan dengan individu lain di sebuah unit apartmen lain semasa kejadian tersebut didakwa berlaku.
“Tiada bukti perubatan yang dapat menyelamatkan kes pendakwaan, yang ditakdirkan untuk gagal,” kata Karpal dan menambah, Mohd Saiful seharusnya didakwa atas tuduhan memberi keterangan palsu.
Pihak pendakwaan bergantung pada keterangan Mohd Saiful dan air mani yang ditemui padanya yang dikatakan sepadan dengan DNA daripada barangan milik Anwar.
Anwar sebelum ini enggan menyerahkan DNAnya secara sukarela atas alasan bimbang akan disalah gunakan oleh pihak polis.
sumber : mstar.com.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site