Followers

Oct 9, 2011

Kenapa Jarum Jam Berputar Dari Kanan Ke Kiri ??

Posted by MohdHaz on 4:19 PM




Pada zaman dulu jam adalah benda mewah yang hanya dimiliki oleh orang-orang kaye jeer, saiznye pon kemain besar lagi taw. Tapi skrng jam adlh bende yang wajib dimiliki, ukuran ngn bentuknye pon dh mcm2 jenis dah...bentuk Angry Bird pon ade hehe... Pernah tak korang terfikir, kenapa jarum jam bergerak ke kanan? bende nie nmpak cm perkara remeh jer..tapi ade sejarah kenapa jadi mcm tue...

waktu dulu sebelum jam dicipta beberapa suku dan bangsa kuno menentukan waktu dengan cara pengukuran yang berbeza. Bangsa mesir merupakan salah satu bangsa yang pada waktu tue menentukan waktu dengan memanfaatkan pergerakan matahari... Mereka mendirikan sebuah tugu yang disebut obeliks, ketika matahari bergerak, maka bayangan dari tugu tersebut juga akan bergerak, dari sanalah mereka mengukur waktu. Oleh sbb matahari terbit dari timur dan Mesir berada di bahagian utara dunia maka ketika matahari bergerak bayangan dari tugu obeliks pun bergerak ke kanan.

Itulah alasan kuat mengapa akhirnya jarum jam dibuat bergerak ke kanan, seandainya Mesir berada di bahagain selatan dunia mungkin kita akan melihat jarum jam bergerak ke kiri..hehe =)





''Setiap detik yang berlalu mustahil untuk dikembalikan semula"
"satu saat berlalu bermaksud satu saat lagi kita menghampiri kematian"


4 comments:

camtu rupanya...tak pernah terfikir pun sebelum ni..

Hi...

Thank you for dropping by at my blog. Appreciate that.

If I face the clock, it seems that the needle of the clock moved from left to right.

Not from right to left...

@Alisya : cm tue la rupenye hehe ^^
@Syara : yeah..u r rite..but the clock is stated frm the numbr of 12..so if we look at the clock, start look at numbr 12..so the needle moved frm right to left =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site