Followers

Oct 6, 2011

Juadah Serangga Serata Dunia

Posted by MohdHaz on 2:20 PM

waahhh..korang sanggup ke nk makan serangga nie??

tapi kt negara lain...diorng relaks jer kunyah bende tue...
berkhasiat dan sihat lagi katanye...jom tngok ape serangga yang diorang makan tue..

Ghana
Ketika musim hujan, sejenis anai-anai bersayap digoreng, dipanggang atau dijadikan sebahagian ramuan pembuatan roti.

Afrika Selatan
Serangga dimakan dengan bubur jagung, sesetengah ulat larva dan cengkerik menjadi ramuan dalam pembuatan roti.

Croatia
Sebuah restoran mesra alam, menjadikan cacing tanah sebagai bahan utama dalam menunya. Restoran terletak di wilayah Zadar itu mendakwa cacing itu mengandungi protein yang tinggi dan rendah lemak menjadikan makanan lebih bernutrisi. Antara sajian yang ditawarkan termasuk sup diperkayakan dengan cacing, cacing goreng dan kek keju cacing.

China
Kebanyakan serangga atau makanan eksotik lain digunakan sebagai ubat alternatif yang dikaitkan dengan kesuburan dan tenaga batin. Namun, cengkerik goreng banyak dijual sebagai snek di pasar malam dan gerai kaki lima kerana rasanya seperti udang bakar.

Jepun
Larva lalat akuatik ditumis bersama gula dan kicap manakala belalang dimasak bersama buah pala, dikenali sebagai inago, dijadikan snek koktail kegemaran ramai. Sementara itu, warga tua kawasan tanah tinggi Jepun percaya menikmati keropok tebuan dapat memanjang usia mereka.

Bali, Indonesia
Pepatung direbus di dalam santan dengan halia dan bawang putih sebagai makanan istimewa di Bali.

New Guinea dan Australia
Ulat pokok limauUlat pokok menjadi hidangan istimewa di New Guinea dan makanan kegemaran orang asli Australia.

Amerika Selatan
Masyarakat India di Amerika Latin menggemari riang-riang dan labah-labah Tarantula panggang manakala semut menjadi bahan untuk makanan tradisional mereka. Satu lagi makanan kegemaran ramai adalah cacing AGAVE dimakan bersama roti tortilla dan di Mexico ia diletakkan dalam minuman keras. 

Britain
Sebuah restoran terkemuka Selfridges, Fortnum & Mason menyajikan serangga seperti lebah, cengkerik dan kumbang kini sebagai makanan ringan. Malah selebriti Heston Blumenthal menjadikan serangga sebagai bahan dalam masakan gaya Victoria.

New Zealand 
Masyarakat orang asli Maori makan ulat larva yang dipanggang atau digoreng dan rasanya dikatakan menyamai ayam masak bersama keju

Amerika Syarikat
Sebuah restoran di Bristol dikenali sebagai Zulu Restoran menjadikan cengkerik dan lebah sebagai menu untuk kudapan. ada satu persatuan dikenali sebagai Bay Area Bug Eating Society, (BABES) yang mempromosikan makanan berasaskan serangga. Selain menggalakkan orang ramai makan serangga, persatuan ini menyediakan pelbagai resipi juadah yang berasaskan serangga seperti sandwich riang-riang, sup anak lebah dan spaghetti bersama ulat. Persatauan ini turut menerbitkan buku dan VCD cara meamsak serangga. 

Vietnam, Kemboja dan Thailand
Belalang, labah-labah Tarantula, cengkerik, lipas dan kala jengking, menu biasa boleh dijumpa di kaki lima. Biasanya serangga itu digoreng sama ada dengan tepung, goreng cili, masak halia, disira dengan gula, cili atau madu. Menjadi kudapan dan makanan ringan yang boleh diperoleh setiap hari. 

10 comments:

mereka makan? erk? huhuhuu xsanggop~

sedap..kena lahh cicah ngan sos black peper hehehhe

haha..yummy3..rangup2 je rase dia kot ;p

mcm fear factor pulak kan... selamber telan serangga...

pernah makan belalang bakar je...rasa mcm rumput bakar..

@Iwan : kann..depa tak takut pon telan2 serngga nie
@santri : msti penh mkn rumput bkr gak kan!! hihi =)

selagi tak kebulur takkan sentuh la kot menda2 ni hehee..wekss!! sgt geli..

@misshanna : yup..untg kite kt Malaysia..makann berlambk2 sedp2 jer =)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site