Followers

Jun 13, 2011

9 Spesis Semut Dalam Dunia Kita (^_^)

Posted by MohdHaz on 9:59 PM

hye..kdg2 kite rimas gak kn ngn semut kt rumah kite...
ade air manis jer..gula jer...kalau tak tutup rapat2 msti ade pnye semut nie dtg tnpe dijemput pon... =)

ok jom pe kate kite berkenalan ngn 9 jenis semut...
mngkin ade diantara korang yg dah tau dan mngkin ade yg tak pernh ambik tau pn psal semut nie...hehe =)

Semut adalah serangga eusosial yang berasal dari keluarga Formisidae, dan semut termasuk dalam ordo Himenoptera bersama dengan lebah dan tebuan. Semut terbagi kepada 12000 kelompok, dengan jumlah yang besar di kawasan tropika.

Semut dikenali dengan koloni dan sarang-sarangnya yang teratur, yang terkadang terdiri dari ribuan semut setiap koloni. Jenis semut dibahagi menjadi semut pekerja, semut pejantan, dan ratu semut.

Satu koloni dapat menguasai sebuah daerah yg luas untuk kegiatan mereka. Koloni semut kadangkala disebut superorganisme kerana koloni-koloni mereka yang membentuk sebuah kesatuan.

1. Honeypot Myrmecocystus



Semut di iklim kering harus menyimpan makanan untuk bertahan hidup lama dari kemarau. Di padang pasir Amerika Utara, semut Honeypot Myrmecocystus menggunakan tubuh mereka sebagai wadah yang hidup, tubuh mereka membengkak yg mengeluarkan cairan dan dibawa ke sarang pasangan.


2. Harpegnathos Saltator

Semut Pelompat India, Harpegnathos saltator, adalah salah satu semut yang pertama mempunyai genome sequencing.

3. Podomyrma

Seekor semut Podomyrma cenderung mendekati ulat Lycaenid di Australia Selatan. Ulat ini mengeluarkan zat-zat yang menarik bagi semut, dan semut  akan memberikan perlindungan kepda ulat dari parasit.

4. Malagasi (Mystrium spesies)

Di antara keanehan keluarga semut adalah misteri Malagasi semut (Mystrium spesies), yang merupakan predator penghuni hutan hujan pada sampah daun.

5. Cecropia (Azteca alfaroi)

Cecropia (Azteca alfaroi) semut penjaga pohon, mereka sangat waspada terhadap penyusup. Bekerja bersama-sama, mereka mengepung dan melumpuhkan lawan-lawan mereka dengan menyepit lawan hingga lemas.

6. Thaumatomyrmex

Salah satu yang paling misteri di dunia serangga adalah Thaumatomyrmex, semut mandibula Amerika tropika yang aneh telah lama membuat ilmuwan semut bingung. Pada tahun 1990, sebuah kumpulan Brazil akhirnya memecahkan teka-teki. Thaumatomyrmex adalah predator khusus dari landak-seperti kaki seribu. Rahang panjang memungkinkan semut ini untuk menangkap mangsanya tanpa cedera.

7. Paratrechina Longicornis

Pada pulau Panama, semut pekerja yang gila (Paratrechina longicornis) minum dari nectaries di bawah daun. Banyak tanaman menarik semut dengan nectaries-nya, dan sebagai imbalan semut membantu menghilangkan hama pada tanaman tersebut.

8. Dinoponera

Spesies Dinoponera Amerika Selatan, mempunyai panjang lebih dari satu inchi, adalah satu diantara semut terbesar di dunia.

9. Pogonomyrmex Rugosus

dua ekor semut (Pogonomyrmex rugosus) dari sarang yang berdekatan terlibat dalam upacara seperti peperangan, saling mendorong tetapi tidak benar-benar melukai satu sama lain.




dikatakan bahawa koloni mereka menggunakan pertempuran olok-olok ini untuk mengumpulkan maklumat mengenai jiran mereka. Pengetahuan tentang kekuatan bersaing membantu koloni semut menetapkan batas wilayah tanpa kehilangan kehidupan.




8 comments:

menarik info ni.. tapi mesti bahaya semua semut di atas kan?

hehe ade yg bhaye...ade yg cute ape.. =)

inna kenal semut Cecropia tu. sbb sem lepas inna ada study pasal semut nie. well, semut tu ada juga kpentingannya walaupun bukan utk kita ttapi kepada organisma lain..^^

inna : hehe.. wahh pakar semut cecropia la nie ekk.. =)

yup2 btul tue..smua yg diciptakan Tuhan pasti ade kegunaanye.. ;p

wah...nmpknye semut femes at cni..ehehe...
ade peminat semut x..??

wink3 >_<

Cik Eiza : ahaha..Cik Eiza la jdi presiden kelab peminat semut =)

tingat sal cite karton semut 2.. hehe

@Ara : A'ah..cite karton 'The Ants Bully' mmng best! hehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site