Followers

Apr 20, 2011

Jet NATO bom Tripoli

Posted by MohdHaz on 11:59 AM





TRIPOLI - Serangan udara tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dilancarkan ke atas ibu negara Libya, Tripoli, kampung halaman pemimpin Libya, Muammar Gaddafi di Sirte serta bandar Aziziyah, lapor agensi berita rasmi JANA, semalam.
"Tripoli dan Sirte menjadi sasaran serangan agresif pasukan tentera Salib (Kristian) pada awal pagi Selasa lalu," lapor agensi tersebut tanpa memberi butiran lanjut.
Selepas laporan itu disiarkan, satu sumber tentera menyatakan bahawa serangan tersebut turut menyasarkan rantau Al-Hira dan bandar Aziziyah yang terletak 50 kilometer (km) dari selatan Tripoli.
Timbalan Menteri Luar Libya, Khaled Kaim memberitahu serangan NATO telah mengenai infrastruktur telefon di bahagian utara Libya, iaitu sekitar Sirte.
"Kelmarin, pasukan tentere bersekutu telah mengebom stesen-stesen telekomunikasi yang terletak 50km dari Sirte, selain 80km ke arah timur dan barat bandar itu," kata Kaim dalam satu sidang media.
Beliau menyatakan serangan dilaksanakan 'atas permintaan puak pemberontak yang bersedia untuk melakukan pembunuhan besar-besaran di rantau terbabit.'
Pada awal petang semalam, para wartawan agensi AFP di Tripoli melaporkan sekurang-kurangnya sebuah pesawat terbang melintasi bandar itu.
Sementara itu, Menteri Luar Rusia, Sergei Lavrov berkata, tentera Barat telah melanggar mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang digunakan untuk campur tangan tentera di Libya.
Sebelum ini, tentera Barat melancarkan serangan di Libya bagi menguatkuasakan zon larangan terbang selepas dipersetujui PBB.
Rusia meminta supaya satu gencatan senjata dilakukan di Libya kerana pihak pemberontak dilihat tidak mahu berunding kerana penglibatan tentera Barat di negara itu.
"Pihak yang menggunakan resolusi Majlis Keselamatan PBB untuk sasaran itu (melakukan perubahan kepimpinan di Libya) secara terbuka melanggar mandat yang diberikan oleh PBB," kata Lavrov selepas beliau mengadakan rundingan dengan rakan sejawatannya dari Serbia, Vuk Jeremic.
Pergolakan di Libya berlaku sejak 15 Februari lalu apabila sejumlah penunjuk perasaan berhimpun bagi menuntut kebebasan hak asasi di bandar Benghazi sebelum ia bertukar menjadi pertempuran di antara kumpulan pemberontak yang menentang kepimpinan Gaddafi.
Situasi kemudian menjadi bertambah buruk ekoran penglibatan tentera Barat termasuk Amerika Syarikat yang menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya bagi mengelak Gaddafi melakukan serangan ke atas orang awam. - Agensi
sumber : Kosmo.com.my

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site