Followers

Oct 31, 2010

~ Bukan Ahli Agama, Tapi Sekadar Pandangan ~

Posted by MohdHaz on 12:57 AM

AKU BUKAN AHLI AGAMA, mahupun ahli surau, apatah lagi ahli Pusat Islam IPGKTAR nie.....
nk nmpk muka aku kt pusat islam??memang jarang...apatah lagi nk solat jemaah...
aku akui aku yg sangat jahil tentang agama.....tpi aku try untk berubah...insyaAllah...







tapi cuma aku nk share betape kekadang kita nie orang melayu terikat dengn sesuatu perkara....
sebgai contoh antara MELAYU dgn ISLAM tue sendiri....
sbb kite selalu terlupa tgok dripda pelbagai sudut...
sbb dh jdi tabiat manusia tue sndiri...selalu jer "judge a book by its covers"....
dan jarang sekali guna "not judge a book by its cover but its contents"...

teringat satu kisah tentang "penebus rasa bersalah"
serius..memula mmng susah aku nk faham tajuk nie...
tapi bila kita tak faham..kt sini la kita kene tanye orang...
tak salah bertanye daripada kite terus tersesat jalan..betul tak?

aku bawakkan contoh yg mudah jer supaya korang faham...
yag paling dekat dengan kita......iaitu ibu bapa kita...
semasa diowang masih hidup...
kebanyakkan anak-anak mengabaikan tanggungjawab mereka trhdp ibu bapa dengan pelbagai alasan...
alasan sibuk dengan hal dunia yg tak kan habis smpai bila-bila pn..
sibuk dgn urusan gf/bf/skandal ....
sibuk dgn itu dan ini....
sehinggalah salah seorang daripada mereka atau kedua-duanya diperintah Allah swt untk kembali kepadaNya..
waktu tue ape korang rasa????jawab sendiri k...



lps tue ade satu kisah yg aku pernah baca...
tersebutlah cerita hikayat lama...
dalam kesedihan kehilangan ibu bapa, timbullah rasa penyesalan dalam hati sbb abaikan mereka waktu hayat mereka masih dikandung badan...maka dilakukan perkara berikut :

1. upah orang baca Al'Quran 40 hari 40 malam....
(maklum la anak sibuk belake kn...then takut tersalah baca plak )

2. tabur berbagai-bagai bunga atas kubur
(walhal wktu mereka hidup, sekuntum bunga pn tak pernh diberikan)

3. cetak kitab yassin
( siap ada nama lagi "sempena memperingati pemergian si pulan n si pulan )

4. buat pelbagai kenduri..hari ke-3, ke-5, ke 47, tahun ke 9, tahun ke 128...
( masa si arwah hidup, si anak langsung tak nk bawak g makan kfc or pizza hut, masa dh tak de...bnyk pulak duit korang ehh??? )

bagi aku sebenarnye sindrom penebus rasa bersalah memng wujud dalam dunia melayu kita nie...
mungkin orang tua kita patut tinggalkan wasiat bagi anak-anak berbunyi cm nie
" kalau ade sesuatu terjadi kpada mak n ayah, tak payah la anak-anak mak membuat pelbagai justifikasi dengan sindrom penebus rasa bersalah..memadailah menyebut satu ayat yg tak sampai senafas untk menyebutnya " Ya Allah...ampunkanlah kedua ibu bapaku n tempatkanlah mereka di kalangan orng2 beriman"
takde belanje wang ringgit, tak payah cari orang n tak payah susahkan diri....

entry nie sbgai renungan kita semua...
sebagai peringatan n nasihat kepda diri aku sendiri n semua yg aku sayang...
termasukklah family, kwn2, sahabat n tuutttt aku yg kt semennjung tue...huhu,....

3 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site