Followers

Jun 10, 2011

10 Fakta Menarik Mengenai Obor-Obor

Posted by MohdHaz on 12:46 AM

hyeee...haa..green nk post kali nie pasal obor2 pulak...hehe...

green yakin ramai yg tak tau pasal obor-obor nie...
so green rase nk kongsi sikit la pe bendenye la obor-obor nie..

Jom baca 10 fakta menarik yg green sediakn mngkin dpt mnambahkan lgi pengetahuan bru  korang =)


Fakta pertama :

Jellyfish pertama kali ditemui sekitar 650 juta tahun yang lalu dan ditemui di setiap permukaan laut. jgn tak tau..ia  juga ditemui banyak di dlm kawasan air tawar...haaaa =)

Fakta kedua :

Medusa (Plural Medusae) adalah istilah lain untuk obor-obor. Medusa adalah istilah lain obor-obor yang hidup kt Yunani, Finland, Portugal, Romania, Iran, Serbia, Croitia, Sepanyol, Perancis, Itali, Poland, Slovakia, Rusia dan Bulgaria.

Fakta ketiga :

obor-obor bukanlah spesis ikan, banyak orang keliru tentang obor-obor nie, Oleh sbb itu American Public Aquariums telah mempopulerkn penggunaan istilah jeli laut (sea jellies) sebagai gantinya.

Fakta keempat :

Pada umumnya sekelompok atau sekawan obor-obor ini disebut dengan istilah bloom atau swarm.

Fakta kelima :

Obor-obor tidak memiliki sistem pernafasan kerana kulit mereka cukup nipis dan tubuhnya telah berisi oksigen difusi.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKpVpBaZHd58KR-IczbC1cv9WtlUuuGOZdz1rTz-6TIKfWiWchl7o9fDgHrGY4viYp4WssTXGxe3T-1yHAB5wbwllWTtykyX2kZ2raZXBBNneBaGzO04TiDmytpra921k4B689w2VD9Lx2/s400/02-ubur-ubur.jpg

Fakta keenam :

Obor-obor tidak mempunyai otak atau sistem saraf pusat, tetapi obor-obor memiliki jaringan saraf yang longgar, yang terletak di epidermis, yang juga disebut sebagai "jaring saraf."

Fakta ketujuh :

Obor-obor terdiri dari lebih 90% air. Sebahagian besar bahagian payung mereka adalah bahan agar-agar (jeli) yang disebut mesoglea, yang dikelilingi oleh dua lapisan sel yang membentuk payung (permukaan atas). Sedangkan bahagian permukaan bawah tubuhnya dikenal dengan sebutan bel.

Fakta kelapan :

Obor - Obor memiliki sistem pembiakan yang unik, iaitu samaada jantan atau betina, kedua-duanya akan melepaskan sperma dan telur ke dalam air sekitarnya, di mana telur yang telah matang akan tumbuh menjadi organisme baru.

Fakta kesembilan :

Obor-obor  memiliki racun yang boleh mematikan dan telah menyebabkan setidaknya 5568 kematian sejak 1954. Setiap tentakel memiliki sekitar 500 000 harpun sindasites yang berbentuk jarum yang menyuntikkan bisa ke korban.

http://www.funny-potato.com/images/animals/jellyfish/jellyfish.jpg

Fakta kesepuluh :

Spesis obor-obor terbesar adalah jenis bersurai singa (the lion’s mane jellyfish). obor-obor ini adalah salah satu haiwan yang dikenali terpanjang dan terbesar yang memiliki bel (tubuh) dengan diameter 2,3 m (7 kaki 6 inci) dan tentakel mencapai 36,5 m (120 kaki)...wahh..besar betul tue =).. spesis obor-obor ini pernah ditemui terdampar di pantai teluk massachusetts pada tahun 1870.


hehe...amacam skrng ??
hope korang dpt maklumat serba sedikit mngenai obor-obor nie.. =)


6 comments:

Wahh banyak juga ye fakta mengenai obor-obor ni.

xpnah ambek taw pon obor2 sbelum nie...
skrg dh thu la...

haha..ye bnyk faktanye...

hehe..skrng korng dh dpt pngetahuan baru =)

suka tengok obor obor :)

pernah x makan obor obor ?

suke tngok comel ke >?

x prnh mkn lgi..huhu

Berapakah kaki obor obor?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Search Site